24 · 07 · 2020

Els 10 consells definitius per estar i sentir-te saludable

Tant si vols perdre pes, aconseguir beure més aigua, sentir-te amb més energia o incorporar una rutina de moviment, aquests consells seran els teus aliats. Pren nota!

 

  1. Posa’t un objectiu clar i realista

Marca’t un objectiu realista i fàcil d’aconseguir.

Com? Buscant un mètode que et permeti baixar de pes i després mantenir-lo sense comprometre el teu estat de salut.

Quin és el millor mètode que et proposo? Canvia d’hàbits i aprèn a menjar d’una manera més saludable, adapta una alimentació o estil de vida més saludable a la teva situació o vida personal. Veure-ho des d’aquesta perspectiva t’ajudarà a sentir-te més motivat/da, a portar-ho millor i a no atabalar-te tant per quants quilos hauràs de perdre per setmana, ja que el que has de millorar és la teva conducta a l’hora d’alimentar-te.

 

  1. NO t’obsessionis pel pes

“La millor bàscula és la roba”. Has de valorar la teva evolució amb dades més objectives com poden ser la roba, el que et quedi millor, el fet que et puguis posar uns pantalons que abans no t’entraven, sentir-te més desinflat/ada i lleuger/a. El valor del pes varia molt depenent del moment en el qual es pesis, les condicions, la quantitat d’aigua que has begut, l’aliment que has consumit, la regularitat del teu trànsit intestinal, el cicle hormonal en el qual et trobis i fins i tot el nivell d’estrès que tinguis actualment. Pots tenir un control del pes, per a veure evolució, però que no sigui diari ni l’únic paràmetre a tenir en compte.

 

  1. Distribueix la teva ingesta en diverses preses al llarg del dia

L’error que es tendeix a cometre és pensar que quantes menys calories s’ingereixen millor. Si passem moltes hores sense menjar pot aparèixer ansietat o fam voraç que ens predisposa a consumir aliments poc saludables que provoquen un pic de glucosa en la nostra sang, amb el que tornarem a tenir gana al poc temps; i d’altra banda, el cos interpreta aquesta situació com un dejuni i pot afavorir l’adaptació del cos a l’estalvi energètic. El nombre d’ingestes recomanable al dia variarà en funció del nostre horari, costums i estil de vida, però la recomanació per a aprimar és fer més de tres menjars al dia. Tampoc val saltar-se menjades per a “compensar els excessos” ja que predisposem al cos a la situació comentada i no afavorim l’adquisició d’uns bons hàbits.

 

  1. Aprèn a dir que NO i identifica possibles SABOTEJADORS

El sabotejador és aquesta part de tu que t’afebleix posant excuses per a no fer alguna cosa que vols o has de fer. Cal aprendre a dir que NO però també cal aprendre a menjar per decisió pròpia, amb coneixement de causa i no per inèrcia, no perquè la situació et porti a això, ni perquè l’entorn et propiciï a això. Has d’aprendre a prendre la decisió que més et ve de gust a TU, l’opció que més s’ajusti al teu objectiu o a la teva situació.

 

  1. Inclou la pràctica d’exercici físic en la teva rutina diària

NO realitzis exercici com un mètode compensatori d’una mala alimentació, en aquest cas, t’acabarà passant factura. L’exercici físic sol NO ajuda a perdre pes si igualment menges més calories de les que gastes. La pràctica d’exercici físic de manera regular t’ajudarà a perdre greix corporal, evitarà l’adaptació del cos a la pauta i sobretot millorarà la teva forma física i la teva salut, ja que a més, l’exercici genera endorfines i aporta benestar. Cerca un esport que t’agradi, que gaudeixis i que no et suposi esforç introduir-ho en la teva rutina diària.

 

  1. Planifica els teus menjars

Realitza una planificació setmanal dels teus menjars i sobre la base d’això, realitza la llista de la compra. Si la compra no està planificada, és molt probable que acabis menjant o picant qualsevol cosa, que perjudiqui la qualitat de la teva alimentació i dificulti la baixada de pes. La presència a casa d’aliments no saludables augmenta la possibilitat de fracàs, per la qual cosa podria dir-se que és un factor determinant de l’èxit a curt i a llarg termini. Anima’t a provar coses noves! No és només la freqüència de consum dels diferents aliments el que marca la varietat i la diferència en la teva alimentació diària sinó la manera de menjar-los i presentar-los. Això et permetrà gaudir més del canvi que estàs fent.

 

  1. Utilitza el mètode del plat

A l’hora de planificar els teus menjars i sopars t’aconsello que tinguis present el mètode del plat que t’ajudarà a assegurar que siguin equilibrats, diversos i a delimitar quantitats. Donar preferència sempre, amb la meitat del teu plat, a la vegetals tant crus com bullits. Amb les amanides, la quantitat ingerida no sol ser suficient, per la qual cosa a més no has d’oblidar-te de consumir també verdures. Un quart de plat haurà de ser proteïnes en forma d’ou, carn, peix, marisc, proteïna vegetal o llegum i l’altre quart de plat haurà d’estar compost d’hidrats de carboni com a pasta, arròs, patata o pa. Les postres poden ser una peça de fruita o unes postres làcties.

 

  1. Prioritza el consum d’aigua enfront d’una altra mena de begudes

És el component principal del nostre organisme. Mantenir un bon estat d’hidratació és molt important i es recomanen beure de 1,5 a 2 litres d’aigua al dia.

 

  1. Sigues constant i perseverant amb el teu objectiu

No et rendeixis davant el menor fracàs en la pauta. Pensa que és un canvi d’hàbits el que estàs fent pel que no has d’exigir-te fer-ho perfecte sinó mantenir-lo en el temps i anar fent petites millores. Qualsevol avanç en la teva conducta, en la teva manera de menjar, és un avanç cap al teu objectiu que et permetrà aconseguir-lo i sobretot, mantenir-lo.

 

  1. Cuida el teu temps lliure, el teu cos, el teu descans i estima’t molt

Fes activitats que et resultin plaents i que t’ajudin a evadir-te dels problemes i a alliberar estrès. Si la teva vida està plena de coses agradables, no necessitaràs estar omplint el teu estómac a tota hora ni alliberar el teu estrès amb el menjar. A més, viure sense tant d’estrès és el secret d’una millor qualitat de vida. Cuida’t a nivell emocional.

Esther Vila, Infermera, Nutricionista, PNIE i Hidroterapeuta

L’Esther passa consulta de Dietètica i Nutrició, PNIE i Hidroteràpia de còlon a Blank. La pots conèixer millor aquí.

 


Demana hora!

  • Per telèfon: 654 955 536
  • Per email: hola@blank.cat